BLIK to metoda płatności, z której korzystać mogą wszystkie osoby posiadające urządzenie z Androidem lub iOS oraz połączenie z internetem. Do jej głównych funkcjonalności należą:
- Płatności w sklepach stacjonarnych: Płatności zarówno online, jak i offline, gwarantujące bezpieczeństwo transakcji, bez konieczności posiadania karty płatniczej.
- Zakupy w sieci: Prosty proces płatności kodem BLIK online, oparty na wygenerowanym kodzie w aplikacji mobilnej.
- Wypłata z bankomatu: Możliwość wypłaty gotówki z bankomatu za pomocą kodu BLIK.
- Przelew na telefon: Wygodny transfer środków na podany numer telefonu, bez konieczności podania 26-cyfrowego numeru konta bankowego.
- Czeki BLIK: Nowoczesne rozwiązanie umożliwiające bezpieczne przekazywanie środków.
BLIK to niewątpliwie bardzo wygodny sposób płatności, jednak czy bezpieczny? Na to pytanie twórcy BLIKa odpowiadają w sposób następujący:
„Zarówno usługa płatności BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg niezbędnych zabezpieczeń: po pierwsze, osoba pobierająca aplikację z BLIKIEM musi zostać w odpowiedni sposób zweryfikowana przez bank, tak aby ten mógł przypisać pobraną aplikację do jej rachunku bankowego. Sposób weryfikacji zależy od banku, którego aplikację pobieramy – może to być np. połączenie z CallCenter, weryfikacja w bankowości elektronicznej lub kod wysyłany poprzez SMS.
Drugim parametrem bezpieczeństwa jest mechanizm dostępu do aplikacji – taki jak np. PIN, odcisk palca lub hasło. Bez nich nie będziemy w stanie dostać się do aplikacji banku. Kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Zapewnia to unikalność jednorazowego kodu, który jest przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Sam BLIK, jako usługa, nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione, przechwycone i wykorzystane w innej transakcji.
Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji – co najmniej kwotę i odbiorcę płatności, a to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 PLN muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika kodem PIN (chyba, że bank udostępnia klientom zarządzanie takimi limitami). Podawanie danych czy kontakt fizyczny instrumentu płatniczego z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.”
Wychodzi więc na to, że przy właściwym korzystaniu z tego sposobu płatności nie powinniśmy martwić się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Warto jednak kierować się kilkoma zasadami.
- Zanim przekażesz komukolwiek numer BLIK najpierw upewnij się, czy jest to faktycznie ta osoba, za którą się podaje. Bądźmy jednak ostrożni – wykonanie połączenia na numer z którego wysłana została wiadomość może narazić nas na dodatkowe koszty, ponadto w dobie sztucznej inteligencji oszuści mogą zmodulować rozmowę tak, abyśmy słyszeli w słuchawce głos kogoś bliskiego lub znanego.
- Jeśli znajomy, którego autentyczność uprzednio zweryfikowaliśmy, poprosi nas o podanie numeru BLIK, warto zwrócić uwagę na kwotę jaka widnieje w aplikacji, zanim zatwierdzimy transakcję, gdyż może się ona różnić od kwoty wcześniej ustalonej.
- Nie przekazuj nikomu PINu do swojego telefonu, ani loginów oraz haseł do mediów społecznościowych. Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Bez wątpliwości – warto korzystać z możliwości jakie dała nam technologia. Przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności korzystanie z BLIKa może w znaczny sposób ułatwić nam codzienne funkcjonowanie w dzisiejszym świecie.